Nieuwsflits 05 • 9 mei 2019 Geen afbeeldingen? Webversie Onderwerpen
Lessenserie Cultuur en identiteit Kunstmatige identiteit Een van de eerste klassen op het Globe college heeft de hele tweede lessenserie ‘Cultuur en Identiteit’ doorlopen. Zij hebben onderzocht in hoeverre het mogelijk is om een kunstmatige identiteit te maken. Tijdens de activiteitenweek voerden ze hun identiteitsidee uit, dat zij voorafgaande aan de activiteitenweek hebben ontworpen. De maskers kregen al snel vorm, een stem werd door de leerlingen zelf ingesproken met een verhaal dat bij het karakter past van de identiteit. Alles werd door de leerlingen in een Microbit geprogrammeerd, waarna het geprogrammeerde masker op een in de Yurt geëxposeerde ‘Next Culture buste’ kon worden geklikt en de ware identiteit van het masker onthuld werd! SETUP werkt aan 21st century skills Rol van de digitale cultuur in onze maatschappij Verschillende organisaties en scholen slaan hun handen ineen en werken samen om de rol van de digitale cultuur in de maatschappij onder de loep te nemen. Veel mensen zullen namelijk het gevoel herkennen, dat het hedendaagse onderwijs leerlingen niet goed kan bijhouden. Het geven van Cultuuronderwijs kan hier een oplossing bieden. Een belangrijk sleutelbegrip: de ‘21st century skills’. Leerlingen en docenten leren in de lessenseries o.a. samen ontdekken. Dit komt mede doordat het programma draait om digitale cultuur. Leerlingen weten daar vaak andere dingen over dan de docent, waardoor ze elkaar ergens in het midden gaan ontmoeten. De lessen worden gegeven in een Yurt (een Mongoolse tent die vooral wordt gebruikt voor bewoning door rondtrekkende vee-nomaden) omdat het reizende karakter goed past bij de zoektocht naar nieuw cultuuronderwijs. Winnaar voorleeswedstrijd Globe! Goed gedaan Sara! Sara El Mallouki heeft de Globe voorleeswedstrijd gewonnen! Ze wist de vijf andere goede voorlezers achter zich te laten om vervolgens onze school te vertegenwoordigen op de stedelijke finale in het theater in Zuilen. Al haar vriendinnen reisden af naar de finale om haar aan te moedigen. Na een spannende ontknoping, bleek een andere voorlezer nét iets beter te zijn en ging er dan ook met de winst vandoor. Sara heeft alles gegeven en heeft het fantastisch gedaan. Het Globe College is trots op je!! Vakkanjers van het Globe Beeld dat de vrijheid typeert Het Nationaal Comité ‘4 en 5 mei’ heeft de organisatie Vakkanjers gevraagd om een beeld te ontwerpen dat de vrijheid typeert. Vakkanjers heeft deze opdracht uitgezet naar ruim 7000 leerlingen. En van die 7000 leerlingen mochten Soraya en Sara uit klas 1mh1 van het Globe College hun ontwerp verder uitwerken tot een prototype van het beeld. De meiden wisten de jury een aantal rondes ervan te overtuigen, dat hún beeld moest schitteren op een fantastisch plein. De eindstreep kwam in zicht. Met de mentor gingen de trotse dames naar Apeldoorn. Wat was het spannend! Het ontwerp moest presenteerd worden voor een volle zaal en héle strenge juryleden. De jury koos helaas een ander prototype dat door mocht gaan naar de finale. Al met al was het een spannende en héél gezellige dag en gingen de dames trots met een bioscoopbon terug naar huis! In de stemming komen! Zélf ervaren... Omdat je nu eenmaal het meeste over verkiezingen leert door zélf te ervaren hoe verkiezingen werken, hebben alle leerlingen uit de bovenbouw meegedaan aan de scholierenverkiezing van de Provinciale Staten. Meester Rees - docent maatschappijleer - heeft ervoor gezorgd dat de bovenbouwers de weg naar het stemhokje én de stembus konden vinden. Bedankt, het was een leerzame en leuke activiteit! In totaal stemden er 12.292 jongeren van 58 scholen in het voortgezet onderwijs en het mbo, verspreid door heel Nederland. Samenwerking met PO Eigen robot bouwen Net zoals vorig schooljaar hebben ook dit jaar twee basisscholen uit de wijk Kanaleneiland het Globe College bezocht. Dit schooljaar zijn de Da Costaschool Kanaleneiland en de Lucasschool op experience geweest. Er waren een aantal activiteiten die een leuk beeld gaven van het vmbo en de verschillende activiteiten die je er kan doen. Zo mochten alle kinderen hun eigen robot bouwen, deze mocht natuurlijk ook mee naar huis! Daarnaast hebben alle kinderen zelf wat lekkers gemaakt in de grootkeuken van het Globe en ook dát mocht uiteraard mee. Verder hebben onze techniekdocenten lessen op de Da Costa school verzorgd. De techniek zichtbaar in je eigen school, hoe leuk is dat! Ook voor komend schooljaar blijven de experiences voor het vo doorgaan, met mogelijkheden op een eigen locatie alsook op het Globe College. En dit alles met medewerking van onze eigen bovenbouwleerlingen. Niet alleen leerzaam maar vooral ook erg leuk! Eropuit(je) met 4b1 Spannende missie Een leuke klassenactiviteit uitkiezen voor een groep jongens én meiden is nog niet zo gemakkelijk! Van karten raken je haren hopeloos in de war en vliegen je nepwimpers weg. En shoppen met een hapje eten is natuurlijk weer niets voor onze boys! ;) We hebben dan ook gekozen voor een escaperoom mét VR en VR ‘Zombie Shooten’. De meeste jongens hielden zich tijdens deze middag bezig met het jagen op een leger zombies, terwijl de overige jongens en meiden een spannende missie moesten uitvoeren om te voorkomen dat de wereld zou vergaan! Gelukkig is de missie voltooid, want deze leerlingen wisten binnen 90 minuten te ontsnappen… knap hoor!! Het einde is in zicht! Spannende examenperiode Tijdens de maanden voorafgaand aan het eindexamen, staan de bovenbouwdocenten voor de nobele taak hun vmbo-leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het Centraal Examen. Een heel belangrijke periode, want onze vierdejaars willen dolgraag hun vmbo-diploma behalen en hun studieloopbaan voortzetten op het mbo! Voor onze mavo-leerlingen zijn de examens vandaag begonnen. We wensen jullie VEEL SUCCES!!! Voor de basis- en kaderleerlingen zit het er inmiddels op. Zij hebben zowel hun praktijk- als theorie-examen(s) afgelegd en mogen gaan genieten van hun welverdiende vrije tijd. .....tot op 12 juni de telefoon gaat! Dan neemt de mentor contact op en worden alle examenkandidaten uit hun ‘lijden' verlost wanneer ze horen dat ze geslaagd zijn! |