Nieuwsflits 02 • 19 december 2018 Geen afbeeldingen? Webversie Onderwerpen
![]() Schrijf je in voor onze open lesmiddag! Loop een dagje mee! Ontdek wat we jou te bieden hebben en loop samen met andere groep8-ers een dagje met ons mee. Zo volg je een aantal leuke lessen, ontdek je het hele schoolgebouw, ontmoet je onze super getalenteerde docenten en nog veel meer! Na deze leuke en leerzame middag laten we je natuurlijk niet met lege handen naar huis gaan... Nieuwsgierig? Kom dan naar onze open lesmiddagen op woensdag 13 en 20 februari. Vergeet niet om je aan te melden via onze website. Ga naar: aanmelden open lesmiddag 2019 Bekijk ons filmpje: Globe Impressie Bedrijvigheid op de vmbo-markt ![]() Een informatieve dag Tijdens de vmbo-markt mochten wij ons weer presenteren aan alle leerlingen uit groep 7 + 8 en hun ouders. De belangstelling was groot. De vragen van zowel ouders als leerlingen waren zeer divers: variërend van "wat is de mavo-havo kansklas', “werken jullie met loting?” en “wat is het verschil tussen alle niveaus en richtingen?” tot “waarin onderscheiden jullie je van de andere scholen?”. Zowel de coole fiets van meester Azarkane, als het lasapparaat en de 3D-printer waren erg populair! Ook de wuppies en sleutelhangers deden het goed. Maar er werd vooral héél veel gepraat met ouders en leerlingen. Nieuwsgierig naar wat wij nog meer te bieden hebben? Kom dan naar onze Open Dag op 2 februari 2019! Muziekles van Syrische pianist Aeham Ahmad! De pianist van Yarmouk Afgelopen week is er bijzonder bezoek geweest op het Globe College. Alle brugklassers hebben kennis gemaakt met de Syrische pianist Aeham Ahmad; de pianist van Yarmouk. Voor wat betreft de muzieklessen zijn de leerlingen momenteel bezig met Vocal Statements. De brugklassers leren o.a. hoe zij hun stem kunnen gebruiken en d.m.v. zang een statement tot uitdrukking te brengen. Aeham Ahmad deed hetzelfde door zijn piano in de straten van Yarmouk te zetten en te zingen, als enige hoop op vrede. De lessen worden mede vormgegeven door Aarti, Jeffrey, en Rohan, allen docenten van Operamakers. Bekijk de muziekles hier: Muziekles leerlingen Globe College Leren over nepnieuws en sluikreclame Mediawijsheid Zelf nepnieuws maken of in video’s zoeken naar sluikreclame: vanaf 2019 moet mediawijsheid vaste kost zijn op alle middelbare scholen in Nederland. Leerlingen van het Globe College volgen al een tijdje lessen. Zo leren zij van de Utrechtse start-up TMI.academy, hoe ze niet álles wat online staat voor waar moeten aannemen. Lees het artikel in het AD: Leren over nepnieuws en sluikreclame. Op deze Utrechtse scholen doen ze dat. Tech Campus Challenge! ![]() Out of the box Leerlingen van het Globe College doen mee aan de Tech Campus Challenge: ‘Hier leren ze techniek op een out of the box manier’. De leerlingen van het Globe College volgden verschillende workshops tijdens de techniekochtend. Bij de ene workshop leerden ze spelenderwijs meer over techniek en bij een andere workshop draaiden ze aan de knoppen om het licht en geluid van de zaal te regelen. ![]() De ochtend vloog voorbij en de leerlingen raakten heel enthousiast over de mogelijkheden van de huidige techniek. ‘Echt heel leuk om zo praktisch bezig te zijn’, aldus een leerling. Meer informatie over het project: Tech Campus Challenge van het ROC Midden Nederland ROBOTICA gestart Techniek heeft de toekomst! ‘Dit is écht heel leuk!’ vertelt docent robotica Rick Bleeker. Samen met collega Toon Berns en een stagiaire brengt hij enthousiaste VMBO-leerlingen de eerste beginselen van de robotica bij. Van 12 september 2018 tot en met eind januari 2019 zijn er iedere woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur 16 VMBO-leerlingen te vinden op de Tech Campus van ROCMN aan de Harmonielaan in Nieuwegein: 3 meisjes en dertien jongens. Ze doen een vmbo-opleiding aan het Cals College in IJsselstein, Globe College in Utrecht, Trajectum College in Utrecht of Oosterlicht College in Nieuwegein. De leerlingen zijn zichtbaar enthousiast en geconcentreerd bezig aan een opdracht. Rick: ‘Ze zijn nu met Arduino bezig, dat is een microprocessor waarmee je elektronische schakelingen kunt bouwen en programmeren. Ze moeten een programmaatje op de computer schrijven. Doen ze dat goed, dan gaan er lampjes branden. Daarna gaan we met MakeBlock verder. Daar hoort een boekje met bouwtekeningen bij en een programmeerapp voor op een mobiel die met Bluetooth werkt en dus draadloos is. Vervolgens gaan we 3D printen met de leerlingen en tot slot wordt de eindopdracht weer met MakeBlock uitgevoerd. Op ongeveer 9 m² mogen robotjes gaan rijden die leerlingen zelf bedenken en presenteren. Lees verder:Oh oh Den Haag ![]() Het bolwerk van de Nederlandse politiek Op 29 november hebben de vierde klassen een bezoek gebracht aan De Tweede Kamer in Den Haag. Tijdens dit bezoek mochten ze plaats nemen op de publieke tribune om daar getuige te zijn van het vragenuurtje. De dagthema’s waren: Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Wijziging van de Faillissementswet. Uiterst boeiende thema’s, echter vraag ik me af wat meer indruk heeft gemaakt op de leerlingen: het vragenuurtje of de ervaring om via het Binnenhof en de extra beveiliging überhaupt binnen te geraken in het bolwerk van de Nederlandse politiek. Hoe dan ook, we kijken terug op een mooie ervaring en een leerzame excursie! Kennismaken met alle vmbo-scholen in Utrecht Enthousiaste leerlingen verzorgen rondleiding Woensdag 31 oktober was het zover …. De VMBO bustour. De leerkrachten van groep 7 en 8 van de Utrechtse basisscholen kregen de kans om kennis te maken met alle vmbo-scholen in Utrecht. Met een bus werden zij naar alle vijf VMBO-scholen gebracht, waar zij een eerste impressie van de scholen kregen. Op het Globe kregen ze een rondleiding van leerlingen en werd er kennisgemaakt met de praktijklokalen en de nieuwste materialen. Vol trots vertelden de leerlingen over school. Daarnaast was er nog gelegenheid om oud-leerlingen te spreken. Kortom, het was een geslaagde dag! Climate Change ![]() Bewust bezig met klimaatverandering Voor vele Utrechters zal de grote wereldbol op het Jaarbeursplein niet ontgaan zijn. Binnen de wereldbol werd een dynamische film afgespeeld met allerlei special effects. Alle tweedejaars van het Globe College mochten de film bekijken over de klimaatverandering. Erg bijzonder om op deze manier bewust bezig te zijn met de verandering van het klimaat. Digitale Safari op het Provinciehuis ![]() Ingewikkelde vraagstukken en uitdagingen Woensdag 12 december waren de leerlingen van mavo 3 te gast in het Provinciehuis van Utrecht. Leerlingen hebben in korte interviewsessies veel vragen en ideeën opgehaald bij de deelnemers van het evenement. Als ontwerpers hebben zij de vraagstukken rond luchtkwaliteit en een veilige, sociale leefomgeving in kaart gebracht en oplossingen bedacht. In de sessie over luchtkwaliteit, hebben de leerlingen zelf concepten voor apps ontwikkeld en met app prototyping software een eerste digitale versie van een prototype van hun app gemaakt. In totaal zijn er in de luchtkwaliteit 4 app prototypes ontwikkeld in verschillende subgroepen. De sessie over het ontwerp van je leefomgeving had een zelfde soort opzet. In plaats van app-prototypes, werd er in deze sessie toegewerkt naar een ontwerp van ansichtkaarten, een kaartje uit de leefomgeving van de toekomst. Deze ansichtkaarten worden verstuurd naar de provincie. Het was een erg leuke, inspirerende dag waarin leerlingen veel hebben geleerd over de provincie en waar de provincie zich zoal mee bezighoudt. De leerlingen hebben zich als echte ontwerpers op een aantal ingewikkelde vraagstukken en uitdagingen gestort en geprobeerd deze op te lossen. Hierin zijn ze goed geslaagd! |